Przystanek Rodzina

Celem zadania PRZYSTANEK RODZINA wzmocnieniu samodzielności rodzin w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczych oraz ochrona dziecka w sytuacji kryzysowej, a celami szczegółowymi:

  • wzrost kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów,
  • wywołanie poczucia sprawstwa, zdolności do działania, wywierania wpływu na otaczającą rzeczywistość przy wykorzystaniu otoczenia społecznego i instytucjonalnego,
  • tworzenie i podtrzymywanie właściwych więzi rodzinnych między rodzicami i dziećmi,
  • zwiększenie samoświadomości adresatów zadania i potrzeby pracy nad sobą jako rodzica/opiekuna.

Zależy nam na tym, by działania prowadzone w ramach zadania PRZYSTANEK RODZINA miały charakter POWSZECHNY i OTWARTY.

Zadanie publiczne PRZYSTANEK RODZINA będzie polegało na świadczeniu specjalistycznego

poradnictwa rodzinnego w formach grupowych poprzez realizację:

1. 6 godzinnych warsztatów umiejętności wychowawczych poruszających wybraną tematykę,

2. Cyklów warsztatów umiejętności wychowawczych z zakresu tworzenia relacji i dialogu w

rodzinie (10 spotkań po 4 godziny); 

3. 6 godzinnych warsztatów z zakresu zaspokajania emocjonalnych potrzeb dziecka,

4. Spotkań integracyjno -rodzinnych.

Działania projektu „PRZYSTANEK RODZINA” tworzą spójną całość i opierają się na pedagogice Thomasa Gordona, Janusza Korczaka oraz rodzicielstwie bliskości jako przyjętej filozofii oparta na szacunku do dziecka, rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego potrzeb, a także korzystaniu ze swej rodzicielskiej intuicji. Najważniejszym elementem rodzicielstwa bliskości, tym co tak naprawdę działa, jest budowanie silnych więzi z dzieckiem.

Z uwagi na zróżnicowanie terytorialne miasto- wieś w dostępie do usług pomocy społecznej, przeznaczenie i wielkość środków na współpracę z organizacjami pozarządowymi w zakresie wspierania rodziny oraz rejon zwiększonego zagrożenia, jakim jest subregion płocki proponowane przez nas zadanie pn. „PRZYSTANEK RODZINA” będzie skierowane przede wszystkim do rodzin z dziećmi zamieszkałych na terenach wiejskich i w gminach miejsko -wiejskich tego regionu.

Aby wzmocnić rodziny w tworzeniu prawidłowych relacji rodzinnych i podnieść ich kompetencje wychowawcze zadanie PRZYSTANEK RODZINA daje możliwość skorzystania adresatom z następujących form pomocy:

1. 6 godzinnych warsztatów umiejętności wychowawczych poruszających wybraną tematykę:

I. Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?
  • w jaki sposób rozwijać potencjał dziecka od najmłodszych lat
  • jak prowadzić rozmowy nastawione na zmianę zachowania dziecka, tak aby nie kończyły się kolejną awanturą,
  • jak pomóc dziecku radzić sobie z porażką,
  • jak wzmocnić jego wiarę we własne umiejętności,
    • w jaki sposób mądrze chwalić i krytykować,
  • jak pomóc dziecku realizować jego pasje i cele,
  • jak budować emocjonalne zasoby małego człowieka,
  • paliwo motywacji wewnętrznej- pozytywne emocje

II. Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Dlaczego granice są takie ważne.

  • w jaki sposób rodzice uczą dzieci określonych zasad?
  • w jaki sposób dzieci uczą się zasad rodziców?
  • rodzinny taniec, zejście z parkietu,
  • język współpracy- zachęta,
  • uczenie umiejętności rozwiązywania problemów
  • wyciąganie konsekwencji,
  • wytyczanie granic w stosunkach z nastolatkami.

III. Moje dziecko mnie złości!

  • Nauka rozpoznawania wczesnych oznak złości,
  • test poziomu złości dla rodziców,
  • skąd bierze się złość, myśli zapalniki,
  • sytuacje konfliktowe związane ze złością,
  • rozumienie zachowania dziecka,
  • zmiana sposobu myślenia o zachowaniu dziecka,
  • techniki relaksacyjne,
  • zmiana sposobu komunikowania się z dzieckiem,
  • wybory i ich konsekwencje,
  • komunikacja rozwiązująca problemy.

Zaproponowana powyżej tematyka warsztatów dotyczy ważnych i często sprawiających trudności kwestii w wychowywaniu młodego człowieka.

2. Cyklów warsztatów umiejętności wychowawczych programu "Szkoła dla rodziców i wychowawców" z zakresu:
  • I. Tworzenia relacji i dialogu w rodzinie (10 spotkań po 4 godziny)
  • 1. Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
  • 2. Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
  • 3. Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
  • 4. Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
  • 5. Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami.
  • Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
  • 6. Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
  • 7. Wychowanie do samodyscypliny przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania).
  • 8. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
  • 9. Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
  • 10. Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
  • 11. Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
  • Zakładaną przez nas pozytywną zmianą realizacji zadania pod nazwą „PRZYSTANEK RODZINA”
  • będzie upowszechnienie możliwości korzystania z pomocy dotyczącej wzrostu umiejętności
  • wychowawczych rodziców i opiekunów dzieci, co wpłynie na zapobieganie kryzysom rodzinnym
  • oraz wzmocni rodziny.

Zapraszamy na fanpage projektu Przystanek Rodzina, gdzie zamieszczamy na bieżąco informacje oraz relacje z prowadzonych przez nas działań – https://www.facebook.com/przystanekrodzina.plock