
Celem zadania PRZYSTANEK RODZINA wzmocnieniu samodzielności rodzin w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczych oraz ochrona dziecka w sytuacji kryzysowej, a celami szczegółowymi:
- wzrost kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów,
- wywołanie poczucia sprawstwa, zdolności do działania, wywierania wpływu na otaczającą rzeczywistość przy wykorzystaniu otoczenia społecznego i instytucjonalnego,
- tworzenie i podtrzymywanie właściwych więzi rodzinnych między rodzicami i dziećmi,
- zwiększenie samoświadomości adresatów zadania i potrzeby pracy nad sobą jako rodzica/opiekuna.
Zależy nam na tym, by działania prowadzone w ramach zadania PRZYSTANEK RODZINA miały charakter POWSZECHNY i OTWARTY.
Zadanie publiczne PRZYSTANEK RODZINA będzie polegało na świadczeniu specjalistycznego
poradnictwa rodzinnego w formach grupowych poprzez realizację:
1. 6 godzinnych warsztatów umiejętności wychowawczych poruszających wybraną tematykę,
2. Cyklów warsztatów umiejętności wychowawczych z zakresu tworzenia relacji i dialogu w
rodzinie (10 spotkań po 4 godziny);
3. 6 godzinnych warsztatów z zakresu zaspokajania emocjonalnych potrzeb dziecka,
4. Spotkań integracyjno -rodzinnych.
Działania projektu „PRZYSTANEK RODZINA” tworzą spójną całość i opierają się na pedagogice Thomasa Gordona, Janusza Korczaka oraz rodzicielstwie bliskości jako przyjętej filozofii oparta na szacunku do dziecka, rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego potrzeb, a także korzystaniu ze swej rodzicielskiej intuicji. Najważniejszym elementem rodzicielstwa bliskości, tym co tak naprawdę działa, jest budowanie silnych więzi z dzieckiem.
Z uwagi na zróżnicowanie terytorialne miasto- wieś w dostępie do usług pomocy społecznej, przeznaczenie i wielkość środków na współpracę z organizacjami pozarządowymi w zakresie wspierania rodziny oraz rejon zwiększonego zagrożenia, jakim jest subregion płocki proponowane przez nas zadanie pn. „PRZYSTANEK RODZINA” będzie skierowane przede wszystkim do rodzin z dziećmi zamieszkałych na terenach wiejskich i w gminach miejsko -wiejskich tego regionu.
Aby wzmocnić rodziny w tworzeniu prawidłowych relacji rodzinnych i podnieść ich kompetencje wychowawcze zadanie PRZYSTANEK RODZINA daje możliwość skorzystania adresatom z następujących form pomocy:
1. 6 godzinnych warsztatów umiejętności wychowawczych poruszających wybraną tematykę:
I. Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?
- w jaki sposób rozwijać potencjał dziecka od najmłodszych lat
- jak prowadzić rozmowy nastawione na zmianę zachowania dziecka, tak aby nie kończyły się kolejną awanturą,
- jak pomóc dziecku radzić sobie z porażką,
- jak wzmocnić jego wiarę we własne umiejętności,
- w jaki sposób mądrze chwalić i krytykować,
- jak pomóc dziecku realizować jego pasje i cele,
- jak budować emocjonalne zasoby małego człowieka,
- paliwo motywacji wewnętrznej- pozytywne emocje

II. Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Dlaczego granice są takie ważne.
- w jaki sposób rodzice uczą dzieci określonych zasad?
- w jaki sposób dzieci uczą się zasad rodziców?
- rodzinny taniec, zejście z parkietu,
- język współpracy- zachęta,
- uczenie umiejętności rozwiązywania problemów
- wyciąganie konsekwencji,
- wytyczanie granic w stosunkach z nastolatkami.
III. Moje dziecko mnie złości!
- Nauka rozpoznawania wczesnych oznak złości,
- test poziomu złości dla rodziców,
- skąd bierze się złość, myśli zapalniki,
- sytuacje konfliktowe związane ze złością,
- rozumienie zachowania dziecka,
- zmiana sposobu myślenia o zachowaniu dziecka,
- techniki relaksacyjne,
- zmiana sposobu komunikowania się z dzieckiem,
- wybory i ich konsekwencje,
- komunikacja rozwiązująca problemy.
Zaproponowana powyżej tematyka warsztatów dotyczy ważnych i często sprawiających trudności kwestii w wychowywaniu młodego człowieka.
2. Cyklów warsztatów umiejętności wychowawczych programu "Szkoła dla rodziców i wychowawców" z zakresu:
- I. Tworzenia relacji i dialogu w rodzinie (10 spotkań po 4 godziny)
- 1. Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
- 2. Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
- 3. Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
- 4. Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
- 5. Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami.
- Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
- 6. Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
- 7. Wychowanie do samodyscypliny przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania).
- 8. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
- 9. Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
- 10. Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
- 11. Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
- Zakładaną przez nas pozytywną zmianą realizacji zadania pod nazwą „PRZYSTANEK RODZINA”
- będzie upowszechnienie możliwości korzystania z pomocy dotyczącej wzrostu umiejętności
- wychowawczych rodziców i opiekunów dzieci, co wpłynie na zapobieganie kryzysom rodzinnym
- oraz wzmocni rodziny.
Zapraszamy na fanpage projektu Przystanek Rodzina, gdzie zamieszczamy na bieżąco informacje oraz relacje z prowadzonych przez nas działań – https://www.facebook.com/przystanekrodzina.plock