Podróże w nieznane

Celem zadania PODRÓŻE W NIEZNANE… jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz udzielanie pomocy dzieciom wychowującym

się w warunkach niekorzystnych dla ich prawidłowego rozwoju.

Cele szczegółowe:

  • stymulowanie wszechstronnego rozwoju i korygowanie zaburzonych zachowań podopiecznych placówek wsparcia dziennego ,
  • rozbudzenie ciekawości świata wśród dzieci i młodzieży,
  • wzrost otwartości na nowe sytuacje społeczne, wzrost poczucia własnej wartości oraz rozbudzenie umiejętności urzeczywistniania marzeń (dążeń) pomimo występujących trudności (nieumiejętność
  • określenia własnych potrzeb i marzeń, ograniczenia intelektualne i finansowe, niskie poczucie własnej wartości i sprawczości) wśród podopiecznych placówek wsparcia dziennego,
  • uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka,
  • rozbudzenie chęci niesienia bezinteresownej pomocy,
  • zwiększenie umiejętności wychowawczych rodziców/opiekunów podopiecznych placówek wsparcia dziennego.
  • Zadanie będzie polegało na:
  • realizacji 50 h programu socjoterapeutycznego dla każdego uczestnika w 2021 i 2022roku, a w 2020 roku 25 h z uwagi, iż zadanie trwa od lipca 2020,
  • realizacji programu edukacyjnego nastawionego na wszechstronny rozwój uczestników zadania oraz korygującego ich zaburzone zachowania, w tym organizacji wyjazdów jednodniowych oraz jednego 3 dniowego w każdym roku realizacji zadania.
  • realizacji spotkań dla rodziców zwiększających ich umiejętności wychowawcze.

Zintensyfikowane działania edukacyjne i socjoterapeutyczne będą prowadzone w okresach ferii zimowych i wakacji letnich z uwagi na większe możliwości czasowe (brak obowiązku szkolnego i wsparcia w jego realizacji przez placówki wsparcia dziennego).

Zadanie będzie prowadzone w 2 placówkach wsparcia dziennego z terenu miasta Płocka.

Odbiorcami zadania PODRÓŻE W NIEZNANE…będą dzieci i młodzież w wieku 6 – 16 lat .

rotację uczestników placówek). Jednorazowo w każdym z działań będzie brało udział 40 dzieci i młodzieży

oraz 20 rodziców.

Sposobem rozwiązanie problemów i zaspokojenia potrzeb adresatów zadania jest realizacja łącznie

programu edukacyjnego oraz programu socjoterapeutycznego, który:

  • dostarczy młodym uczestnikom zajęć doświadczeń korekcyjnych, przeciwstawnych do treści doświadczeń urazowych,
  • będzie sprzyjał odreagowaniu napięć emocjonalnych,
  • posłużą aktywnemu uczeniu się umiejętności psychologicznych.

Program edukacyjny

Program edukacyjny polegać będzie na realizacji cyklów zajęć inspirowanych literaturą podróżniczą,

historyczną i krajoznawczą tak, aby przybliżyć dzieciom piękno naszego kraju. Ciekawy sposób prowadzenia zajęć tj. gry tematyczne, rajdy tematyczne, quizy, teleturnieje, zajęcia kulinarne, zajęcia plastyczne, projekcje filmów, zabawy w kogoś lub coś, zwiady terenowe z zadaniami, nauka szyfrowania, rebusy, majsterka, teatr samorodny itp. będą w sposób aktywny i niekonwencjonalny przekazywały wiedzę o różnych krainach geograficznych Polski.

Z doświadczenia wiemy, że historia czy geografia nie są szczególnie lubianymi przedmiotami wśród adresatów zadania, stąd nasza intencja, aby w inny sposób niż tradycyjna nauka w szkole,

zainteresować podopiecznych placówek do zgłębiania wiedzy o Polsce. Poszerzeniem tej wiedzy będzie także organizacja wycieczek jedno i trzy dniowych w ciekawe dla dzieci miejsca Polski.

Intencją tych zajęć jest także pobudzenie do marzeń i ich urzeczywistnianiu, do poszukiwań inspirujących sposobów na spędzanie wolnego czasu w gronie rodzinnym ale także na poszukiwaniu ofert różnych instytucji i organizacji kultury. Wyjście poza najbliższe otoczenie adresatów zadania tj. kilka ulic czy też osiedle, na którym mieszkają i ukazanie złożoności, piękna, kolorytu i bogactwa naszego kraju może okazać się sposobem na stawianie celów życiowych dzieci i ich rodziców. 

Wiedza zdobyta podczas tych zajęć może przyczynić się do zainteresowania dzieci historią czy geografią a także spowodować podwyższenie ocen z powyższych przedmiotów.

O zakończeniu projektu z sukcesem będzie świadczyło to, że każdy uczestnik projektu sformułuje sobie cele krótko i długoterminowe do realizacji związane z poznawaniem świata i drugiego człowieka – w ten sposób zostanie zapewniona ciągłość i długofalowość projektu. Wychowawcy zorientowani na cele osobiste podopiecznego będą mogli go wspierać i motywować w dążeniu do ich realizacji.

Zapraszamy na fanpage projektu Podróże w nieznane, wyobraźnią malowane, marzeń urzeczywistnianie gdzie zamieszczamy na bieżąco informacje oraz relacje z prowadzonych przez nas działań – https://www.facebook.com/Podr%C3%B3%C5%BCe-w-nieznane-620715671886943